Toriparkki Turkuun vaikka kirveellä

Turun toriparkin rakentamisesta on muodostunut jälleen kerran todellinen farssi. Toriparkin sisältänyt alkuperäinen asemakaava kumottiin Korkeinta hallinto-oikeutta myöten, ja uusikin (vastustajien mukaan lähes hylätynlainen) kaavasuunnitelma palautettiin kaupunginhallituksen päätöksellä uudelleen valmisteltavaksi ilman maanalaista pysäköintitilaa.

Vastavetona toriparkin puolustajat masinoivat manööverin, jolla 17 kaupunginvaltuutetun voimin hallituksen tyrmäämä kaava tuodaan kuitenkin valtuustokäsittelyyn kiireisellä aikataululla. Vastaavasti toriparkin vastustajat keräsivät kokoon oman porukkansa, joka ehdottaa valtuustolle kansainäänestystä toriparkista. Oman lisänsä tähän sekavaan soppaan tuo se, että toriparkkiyhtiön ja kaupungin välillä toriparkin rakentamisesta tehty esisopimuskaan ei ole vielä saanut politiikkojen siunausta.

Asiahan ei tietysti taivassalolaiselle kuulu, mutta yksi jos toinenkin asia toriparkin perusteluissa kummastuttaa.

Ensimmäinen on tietysti parkkipaikkojen todellinen tarve. Parhaimmillaan monta kertaa viikossa Turussa asioivana autoilijana en ole kertaakaan törmännyt tilanteeseen, jossa keskustan nykyiset parkkihallit olisivat täynnä autoja. Stockmannin halliin olen pari kertaa jonottanut suurten pyhien aikaan, mutta sielläkin asiakaskierron nopeus on vapauttanut paikkoja tasaiseen tahtiin. Kadunvarsiparkeista pysäköintipaikan löytäminen vienee enemmän aikaa, mutta niitä paikkoja kyttääville toriparkki ei iloa tuo – heillehän tärkeintä on päästä autolla aivan hakemansa liikkeen oven eteen.

Toinen ja mielestäni vielä ihmeellisempi asia on useissa toriparkkia ajavien tahojen puheissa näkyvä kauppakeskusten mollaus. Samanlaisia yrittäjiä niissä toimii kuin keskusta-alueellakin, mutta silti monen päättäjän puheista kuultaa asenne, jonka mukaan kauppakeskusyrittäjät olisivat vähempiarvoisia kuin kaupunkikeskustan yrittäjät. Nyt kun kaupunki on valmis tukemaan yrittämisen edellytyksiä keskustassa parillakymmenellä miljoonalla eurolla herää tietysti kysymys siitä, miten kaupunki aikoo tukea kauppakeskuksien kehitystä? Vai onko tavoitteena keskustan ulkopuolella toimivien kauppakeskusten ja niissä toimivien yrittäjien liiketoiminnan näivettäminen?

Kolmas seikka on toriparkin tarpeen perustelu torin etelänpuoleisen keskusta-alueen tarpeilla. Asiaa ei ilmeisesti uskalleta sanoa suoraan, mutta todellisuudessa toriparkkia ollaan rakentamassa Turun Osuuskauppaa eli Wiklundia ja Börsin korttelin hotelli-ravintolakeskittymää varten. Samaan aikaan aivan tietoisesti unohdetaan, että Turun keskusta ulottuu useamman korttelin päähän torista. Miksi esimerkiksi Humalistonkadun yritysten asiakkaiden pitäisi kävellä sinne asti toriparkista, kun WIklundin asiakkaille torin ylitys Louhen uloskäynnistä on muka ylitsepääsemätön este ostoksilla käyntiin?

Jos ja kun toriparkki kuitenkin rakennetaan, niin yksintein siirrettäköön sitten kaikki autoliikenne kauppatorin kulmilta pois. Ei torin viihtyvyys parane niin kauan kuin neljännes torista on torikauppiaiden autojen hallussa ja ympärillä jyrisee koko ajan kymmenien mustaa savua tupruttavien linja-autojen armada. Jos linja-autoja ei saada torin alle, niin siirrettäköön bussiliikenteen keskus puutorille tai linja-autoasemalle. Viimemainitusta me maalaisetkin sinne Turun keskustaan jaksamme kävellä – ja jopa sieltä pois.

 

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Toriparkki Turkuun vaikka kirveellä

  1. Tässä paluuturkulaisena ja jo pari kertaa hilsettä päänahastaan raapinut ihmettelee näitä samoja asioita. Sinälläänhän asia minulle ehkä jopa kuuluu, mutta sen vähän mitä pienen elämäni aikana olen oppinut, on eräs suuri elämänviisaus. ”Se mitä turkulainen päättää haluta, on toteuduttava!”. Tältä ainakin tuntuu. Helpommalla melkein päästäisiin, kun rakennettaisiin sekin ”paska” pois alta, ei tarvitsisi siitä sitten 30 vuotta tapella ja vääntää. Kyllä se parkkis kuitenkin joskus tulee, on sitten kuinka idioottimainen ajatus tahansa. Sinällään itse en tätä asiaa juurikaan tajua, ellei julkinen liikenne todellakin häviä myös sinne maan alle siitä torin kupeelta pössyttelemästä. Helsingin kampinkeskus on mielestäni ihan toimiva ja maanpäällinen kauppaparatiisi on päässyt oikein valloilleen.

    Kaupallisuudesta en taas ole kiinnostunut pätkääkään, mielestäni maailma olisi paljon parempi paikka jos kauppaa käytäisiin vain niistä asioista joita oikeasti tarvitsisimme. Mutta toivon kuitenkin että ydinkeskusta – alias tori, säilyisi tulevaisuudessakin elävänä, tai koko keskusta alue elävöityisi entisestään. Ne kaikki monet korttelit ja vielä puutorille saakka hyppäisivät tähän kapitalismin rattaisiin. Toimiakseen Turun keskusta vaatisi ehkä laajamittaisempaa kokonaissuunnitelmaa kuin pelkän parkkihallin… mutta tunnetusti siinä vaiheessa menee jo jauhot suuhun. Yksi asia kerrallaan. Nythän tulee se pennisilta. Eiköhän kahden vuoden päästä haluta taas joku uusi silta, ja uusi parkkihalli. :D

    Toisaalta, Turun kaupunki voisi harkita myös niiden pintaparkkipaikkojen auraamista? Lieneekö tässä jo jonkun puolueen näppinsä pelissä? Jos jätämme systemaattisesti auraamatta, ihmisten alkavat luonnollisesti kaipaamaan uutta parkkihallia? ;)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s