Töpseliautossako tulevaisuus?

Uudenkaupungin autotehdas ilmoitti alkukesällä ryhtyvänsä valmistamaan jenkkiläistä Fisker Karma -merkkistä sähköautoa. Hieno homma meidän vakkasuomalaisten kannalta ja upea aluevaltaus suomalaiselle autoteollisuudelle tulevaisuutta ajatellen.

Liekö tästä innostuneena pääministeri Vanhanenkin innostui esittämään sähköautoille veronkevennyksiä eli käyttövoimaveron poistamista niiltä. Tässä yhteydessä Vanhanen taisi unohtaa, että nykyinen CO2-pohjainen autovero suosii muutenkin hiilidioksidipäästöissä 0-tasoon yltäviä sähköautoja. Ympäristösyillä toki voidaan perustella käyttövoimaveron poistamista, mutta yhtä lailla se voitaisiin poistaa myös diesel-autoilta. Käyttövoimaveron perustehan ei ole ympäristöystävällisyys vaan alhaisemmin verotettu polttoaine. Sähkövero lienee vielä huomattavasti pienempi kuin dieselöljyn pa-vero.

Samassa yhteydessä Vanhanen kertoi uskovansa, että merkittävä osa uusista autoista tulee jo lähivuosina Suomessakin olemaan ladattavia sähköautoja. Siis sellaisia, jotka voi ”tankata” vaikkapa kodin seinässä olevasta normaalista pistorasiasta. Tämä herättää kyllä kysymyksen siitä, miten Suomen jo nyt liian alhaiseksi väitetty sähköntuotanto tuollaisesta selviäisi.

Tällä hetkellä valmistuksessa olevien sähköautojen kulutukseksi löysin sellaisen lukeman kuin 0,3 kWh/km. Keskivertosuomalaisen ajokilometreillä se merkitsisi noin 6000 kWh:n kulutusta vuodessa. Jos maamme autokannasta 20% olisi 5-10 vuoden sisällä ladattavia sähköautoja se merkitsisi yli 500 000 autoa. Taitaisi siinä tulla kiire rakentaa lisää ydinvoimaa, jotta noiden puolen miljoonan auton aiheuttama sähkön lisätarve saataisiin katettua. Sähkönkulutushan ei monista toiveista huolimatta ole yleensä ottaen laskussa vaan nousussa – kuten myös sähkön hinta (pitäähän Fortumin herrojen optionsa saada).

Fisker Karman kaltaisista sähköautoista ei tavalliselle auton ostajalle ole kuitenkaan kovin suurta iloa, siitä pitänee huolen auton hinta. Vanhasen ennusteen toteutuminen edellyttääkin töpselistä ladattavien sähköautojen valikoiman laajenemista myös ns. kansanmalleihin. Tätä tuskin kovin nopeasti tapahtuu, sillä esimerkiksi suuret eurooppalaiset autonvalmistajat kuuluvat panostavan dieselhybridien kehittämiseen. Ensimmäisiä lupaillaan markkinoille jo vuonna 2010. Hinta vaan taitaa nousta niissäkin yleistymisen suurimmaksi esteeksi.

Mainokset

4 kommenttia artikkeliin ”Töpseliautossako tulevaisuus?

  1. Vanhanen on oikeilla jäljillä tukiessaan sähköautojen yleistämistä Suomessa. Liikenteen vähentämisen ohella se olisi yksi tehokkaimmista keinoista vähentää liikenteen päästöjä. Näistä kummastakin keinosta puhuin työni puolesta tiiviisti Suomen päättäjille koko viime kevään.

    Uusiutuvalla sähköllä (tämä Vanhasen tekemä aloite liittyy tiukasti EU:n asettamaan uusiutuvan energian tavoitteelle liikenteessä vuodelle 2020) sähköautojen päästöt saataisiin tiputettua radikaalisti verrattuna nykyisiin mummonaikaisiin polttomoottoriautoihin.

    Kuka sanoo että Suomessa tuotetaan liikaa sähköä? Täältä pois muuttava metsäteollisuusko? Suomessa päinvastoin tuhlataan energiaa vanhanaikaisten rakennusten lämmittämiseen, toimistojen yövalaisuun ym. turhaan. Sähkönhinta ei taida olla vielä tarvittavan korkea, että ihmiset osaisivat arvostaa sitä…

  2. Ei minullakaan mitään sähköautojen yleistymistä vastaan ole. Kaikin mokomin ajaisin itsekin sellaisella, mikäli tarpeitani vastaavia sähköautoja olisi saatavana järkevissä hintaluokissa. Eipä ole kuitenkaan tarjontaa osunut silmiin.

    Uusiutuvasta sähköstä samat sanat eli hieno homma, jos toimii. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin olevan enemmänkin puuhastelun luonteista nuo uusiutuvan energian tuottamiseen tähtäävät hankkeet. Ja kuten jo eräässä aiemmassa kirjoituksessani totesin, uusiutuvan energian tuotanto esimerkiksi viljasta on moraalisesti väärin maailmassa, jossa liki miljardi ihmistä elää aliravitsemuksessa.

    Vanhasen kiinnostus uusiutuvaan energiaan selittyy ennen muuta hänen maalaisliittolaisuudellaan. Pääosa uusiutuvan energian lähteistä kun sattuu olemaan heidän etupiiriensä omistuksessa.

  3. Näinpä juuri, poliittista peliähän tämä kaikki on! Vanhaset ja Pekkariset olisivat valmiit kannattamaan mitä tahansa energialähdettä jos sitä tuottavat MTK:n jäsenet tai muut kehittyvien maakuntien mafiosot. Homma jatkuu niin kauan muuttumattomana kuin vaan tauluja käy kaupaksi.

    Oikeasti ongelmana on jatkuva kulutuksen hallitsematon kasvu, ei niinkään se, mitä kulutetaan.

    Lähes mistä tahansa luonnonvarasta saadaan nopeasti niukkeneva resurssi, kun siihen ohjataan riittävästi kysyntää. Väestönkasvu yhdistettynä jatkuvaan elintason nousuun myös kolmansissa maissa on jo lähtökohtaisesti tuhoon tuomittu.

    Tästä otollisesta maaperästä sitten sikiää jos jonkinlaisia kieltoja ja vaatimuksia. Yhteistä näille useimmiten on se, että muiden elämäntapa on väärä ja juuri sitä pitäisi muuttaa. Tietysti nämä kaikki muutokset ja vaatimukset ollaan aina valmiit rahoittamaan muiden rahoilla.

    Hyvä esimerkki tästä on vaikkapa Luonto-Liitto tai Maan ystävät, Greenpissiksistä puhumattakaan. Myös Vihreät ovat aina valmiita syyllistämään ja kieltämään muita, esimerkiksi Anni Sinnemäki, joka kieltäisi täyden autoedun, koska se hänen mukaansa kannustaa ajelemaan tarpeettomasti.

    Nurinkurista kyllä, samalla logiikalla voisin väittää kaikkialla toimivan ilmaisen tai verovaroin tuetun joukkoliikenteen kannustavan liikkumaan tarpeettomasti. Puolityhjä bussi ei viherfasistien mielestä ilmeisesti lisää liikenteen päästöjä, varsinkaan kun sekin ollaan valmiit rahoittamaan muiden rahoilla…

  4. minä en ymmärrä ollenkaan valtiovallan enkä viherpipertäjien suhtautumista vaihtoehtoisiin autoihin. Volvolla on Suomessakin BI-fuel myynnissä, sitä verotetan korkemmalla ajoneuvoverolla kuin vastaavaa tavallista mallia,

    Maailmalla on muillakin merkeillä vastaavia kapistuksia myynnissä, suomeen nitä ei kannattane tuoda veronkantajien takia? Tosin tampereella vaikuttanee yksi jobbari, joka niitä tuo käytettynä maahan.

    Suomessa ei saa maanviljelijä puristaa peltonsa antimista polttoainettaan (jäähän siinä valtiovalta nuolemaan näppejänsä). Jos oikeasti haluttaisiin saada kansa käyttämään luontoystävällisempiä niin tuettaisiin myös niiden kehittelyä ja hankintaa, ei ruoskittaisi ja rahastettaisi.

    Ja jos Toyotakin oikeasti haluaisi Kansan ajavan hybrideillä, niin kaipa ne olisi tehnyt muitakin kuin ruman Priuksen ja luxusleksuksia hybrideiksi?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s