Otsasi hiessä tulee sinun mainoksesi suunnitella

Tämän päivän Taloussanomissa kaksi suomalaisen mainosmaailman ikonia moittii alan ihmisiä laiskottelusta. Heidän mukaansa on vaarallista, jos töissä alkaa olla liian kivaa. Sen tuloksena heidän mielestään syntyy keskinkertaista mainontaa.

Itse olen tehnyt alan töitä jo runsaat 25 vuotta ja niiden perusteella en menisi allekirjoittamaan tuollaista väitettä. Herrojen kaipaama hurja työtahti pikemminkin tappaa luovuuden kuin nostaa suomalaisen mainonnan kansainväliselle tasolle. Jotenkin korni on myös Paltemaan lausuma vapaa-ajasta: sekin pitäisi käyttää tehokkaasti.

Olisikohan niin, että Rönkön ja Paltemaan huoli kohdistuukin enemmän omien osinkojen laskuun, kuin todelliseen huoleen suomalaisen mainonnan maineesta. Ja toisaalta: kansainvälistä arvostusta ja palkintoja tärkeämpää on kuitenkin se, mitä mainostaja mainostoimiston työstä hyötyy. Muutenhan käy niin, että mainostoimisto hyödyntää mainostajan rahoja palkintoja metsästäessään.

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Otsasi hiessä tulee sinun mainoksesi suunnitella

  1. Aamen, eli olen kanssasi täysin samaa mieltä luovan työn pakkotahtisuudesta. Vaikka tunnustan tehneeni muutaman todella luovan keksinnön projektin määräajan aivan viime metreillä pakon ajamana… :)

  2. Tuokin on aivan totta, että deadlinen lähestyessä pääkoppa alkaa monesti vasta tosissaan suoltaa ideaa. Tosin taitaa olla niin, että alitajunta tekee työtä taustalla koko ajan ja deadline pakottaa ideat esiin. Täysin vailla pohjaa ei siis ole sanonta, jonka mukaan mainosmies tekee parhaiten työtä pistoolinpiippu ohimolla.

  3. deadline on sitä varten että työ tulee tehtyä ;-)

    Muutoin tuossa on osin järkeä mitä kirjoittivat. Jos tarkoittivat sitä kun nykyäänhän työpaikat ovat aikuisten päiväkoteja. Kaikkia pitää ymmärtää ja kokikset ja kahvipullat olla aina käsillä. Työpäivän jälkeenkin sitten ollaan yhtä suurta perhettä ja kivaa on.

    PASKAT.

    Työpaikka on työpaikka, siellä tehdään niitä tehtäviä joita ko. yritys on liiketoiminnakseen valinnut. Sitten kuukausittain saadaan korvaus, ja kun yrityksellä menee hyvin on mahdollista että myös työtekijöillä menee mukavasti.

    Mutta jos juttu tarkoittaakin pakkotahtista työntekoa jsekä lampun ja kynttilänpolttamista yömyöhään niin silloin on jossain vikaa – joko työnantaja ei tajua etuaan tai työntekijäksi on osunut ammattitaidoton luovan työntekijä. Ideat tulevat kun tulevat – ja usein ihan muualla kuin offcella.

  4. Akseli, olen tasan tarkkaan samaa mieltä kanssasi työpaikan perimmäisestä olemuksesta. Paino on nimenomaan sanalla työ.

    Onneksi allekirjoittanut on saanut koko ikänsä työskennellä alalla, jolla työnteko on myös kivaa. Joskus on ollut niinkin kivaa, että työpäivälle on kertynyt mittaa 36 tuntia yhtäsoittoa. Jatkuvalla syötöllä sellaista ei kuitenkaan jaksa, vaikka kuinka kivaa olisi – puhumattakaan siitä, että se ruokkisi luovuutta.

    Herrojen purkauksessa ihmetyttää muuten myös suunnittelijoiden syyttäminen laiskuudesta. Unohtuikohan heiltä työnantajan rooli kokonaan? Jollei heillä ole työtä antaa siinä tahdissa, että deadlinet pakottavat väen tekemään duunia aktiivisemmin, niin turha siitä on tekijöitä syyttää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s